SPES Ungdom

 
Vår ungdomssektion har en egen webbplats, som du når på nedanstående länk. Där hittar du all information om vår verksamhet som särskilt riktar sig till dig som är ung.

SPES Ungdom

Om sorg

Sorg är något som alla människor kommer att uppleva någon gång. De känslor man upplever som en del av sorgen är en naturlig och frisk reaktion på en förlust.

Om man drabbas av en traumatisk sorg, som vid ett inträffat självmord, väcker det alltid starka känslor. För den som är ung kan det vara särskilt svårt.

När man är tonåring eller i tjugoårsåldern är det ofta många stora förändringar samtidigt i livet. Samtidigt har man en begränsad livserfarenhet och ofta ingen erfarenhet av att förlora anhöriga eller av att gå igenom svåra kriser.

Det är därför vanligt att man blir skrämd av sina egna reaktioner, som kan kännas förvirrande och överväldigande. Man kanske tror att man håller på att bli tokig eller att man aldrig kommer att kunna må bra igen.

Man kanske också tror att man är ensam om att känna som man gör.

När man är ung kan det kännas svårt att söka stöd hos familjemedlemmar. Om självmordet har inträffat inom den närmaste familjen är hela familjen drabbad av sorgen och många ungdomar undviker därför att söka stöd för egen del. Istället kanske man blir den som ska vara stark och som ska ta hand om andra, t. ex. sina föräldrar. Man kanske också drar sig undan från sina kompisar, och får svårt att orka med studierna. För att försöka hantera sin ångest kanske man börjar göra saker som inte är bra för en.

 

Att träffa andra med liknande erfarenheter

Våga prata om det som hänt. Våga sök hjälp. Att isolera sig och lägga locket på känslorna gör inte att sorgen försvinner. Be om det du behöver, och tänk på att du är viktig och att du har rätt att söka stöd för egen del. Ofta är vi duktiga på att ta hand om andra, men är inte lika noga med oss själva.

Genom att träffa andra som har gått igenom samma sak, märker man att sorgens olika ansikten är en naturlig del av processen. Det finns inget som är rätt eller fel när det gäller hur man sörjer, och det finns ingen särskild tidtabell med olika sorgefaser som ser likadan ut för alla.

När man får kontakt med andra som har gått igenom samma sak så märker man att man inte är ensam om sina känslor, att det går att må bra igen och att man inte blir tokig, även fast det känns så.

Vi i SPES finns för dig!

 

Kroppen behöver sitt

Ta hand om din kropp – den bär dig genom den här svåra tiden. Du har hört det förut, men vi säger det ändå; genom att se till att ge kroppen den sömn och den mat den behöver för att fungera bra så blir det lättare att orka. Genom att komma ut i frisk luft och dagsljus och genom olika former av motion (försök att hitta det du verkligen gillar) så kommer du att få mer ork och också lättare att slappna av och sova.

 

Samtalsstöd och läkare

Dra dig inte för att kontakta någon professionell om du känner att du behöver det. Det kan vara någon skolsköterska, husläkaren, den öppenpsykiatriska mottagningen, en ungdomsmottagning, en diakon inom kyrkan, eller någon av de stödlinjer som man kan kontakta via telefon, chatt eller mail. Det är aldrig ett tecken på svaghet att söka hjälp, tvärtom.

 

Läsa, skriva och koppla av

Att läsa om andras erfarenheter och om sorg kan kännas skönt. Vi har en boktipslista här på webbplatsen där det finns många förslag.

Kom ihåg att även ta en paus från sorgen när du känner att du behöver. Vi behöver både få bearbeta det som hänt och få vila från det. Båda delarna är lika viktiga. Försök att hitta sådant att göra som du mår bra av. Att hitta stunder då man får slappna av, tänka på annat och ha roligt är läkande.

Om du känner ett behov av att tala med den som du mist kan det kännas skönt att skriva ett brev till honom eller henne. Du kan också göra en minnesbok, skriva en dikt eller måla en tavla, beroende på hur du tycker om att uttrycka dig. Kanske har du en särskild plats, vilket kan men inte behöver vara där din anhöriga är begravd, som du kan söka dig till för att ”tala” med den du förlorat. Ofta behöver vi få uttrycka våra känslor direkt till den avlidna, även de känslor av vrede som är naturliga efter en förlust.

 

Att komma ihåg

Kom ihåg att det inte alltid kommer att vara såhär svårt. Det kommer att kännas bättre igen. Även om det är svårt att tro det just nu.

Vi är många som har upplevt det som du går igenom just nu.

Och till sist – skuldkänslor är en naturlig del av sorgen efter ett självmord. Men kom ihåg att oavsett hur du känner och tänker så var det inte ditt fel att personen du mist tog sitt liv. Även om det känns så.

Var rädd om dig! Ta hand om dig och våga prata om det som hänt!

Varmt välkommen till SPES. Vi finns här för dig.

 

 

BRIS 

För dig som är ung finns BRIS, som du alltid kan vända dig till när du behöver prata med någon.

Kontakta BRIS

Informationsvideo om BRIS