Om självmordstankar

Mind Självmordslinjen för dig som behöver någon att prata med
Fler Telefonjourer

Hoppa direkt till avsnitt:

Om du tror att någon har självmordstankar

Om du själv har självmordstankar

Vid akut ångest

Om du tror att någon har självmordstankar

  • Ta din oro på allvar och gör något. Våga lita på din magkänsla – reagera på det som känns ovanligt.  
  • Prata med personen. Tala om att du är orolig. Ge honom eller henne konkreta exempel på varför du är rädd för att det föreligger självmordsrisk.
  • Det är en myt att man kan ”väcka den björn som sover” genom att fråga någon om självmordstankar. Var inte rädd för att våga fråga eller att ”säga något fel”.
  • Det är ofta en lättnad att någon frågar och orkar lyssna. Ett sätt att fråga kan vara: ”Det är vanligt att man i en svår situation kan få tankar om att man inte orkar leva längre. Är det så för dig?”
  • Följ upp med frågor om personen har konkreta planer för hur självmordet ska gå till, och när och var det ska ske.
  • Lyssna. Det viktigaste är att visa att du finns, att du lyssnar och att du bryr dig om personen.
  • Förmedla hopp. Betona att det går att få hjälp och att saker och ting kommer att bli bättre. Visa att förändring är möjlig. Genom att visa omtanke och våga lyssna är du en påminnelse om att livet är värt att leva.
  • Prata tillsammans om vad nästa steg skulle kunna vara. Informera om var man kan få hjälp och fråga vad du kan göra för att hjälpa till, som t ex att kontakta vården eller följa med på ett läkarbesök.
  • Lova inte något som kan riskera din anhöriges liv – som t.ex. att inte berätta för någon om personens självmordstankar eller att kontakta psykiatrin.
  • Om möjligt – lämna inte personen ensam.
  • Försök inte lösa en livshotande situation ensam. Ta hjälp av andra närstående samt av vården. Ring 112 eller åk tillsammans till närmaste akutmottagning om det behövs.
  • Det lönar sig att försöka hjälpa personen genom den akuta fasen. Ett självmord är inte oundvikligt – inte ens om personen tidigare gjort flera försök. Det lönar sig att ingripa och att försvåra självmordets genomförande.
  • Ta hand om dig själv också. Som anhörig kan man själv behöva stöd av någon utomstående, för att kunna orka fortsätta stödja. Riskera inte heller din egen säkerhet.

Om du själv har självmordstankar

  • Du är inte ensam om att känna som du gör.
  • När man mår dåligt kan det vara svårt att tro på att det kommer att kunna kännas bättre i framtiden. Men det finns ett hopp – även för dig. Livet kan bli ljusare igen, även fast det inte känns så just nu.
  • Akut ångest klingar alltid av efter en stund. Kroppen orkar inte ha hög ångestnivå hur länge som helst. Det kommer att kännas lite lättare igen.
  • Sök kontakt med någon! Det är viktigt att du inte håller allt inom dig i ensamhet nu när du mår så här.
  • Mind Självmordslinjen för dig som behöver någon att prata med.
  • Fler Telefonjourer
  • Om det är akut – ring SOS Alarm på 112. Berätta att du tänker på självmord och var du är någonstans. Be om hjälp!
  • Andra vårdalternativ är att ta dig till närmaste vårdcentral, psykiatriska öppenvårdsmottagning, psykiatrisk akutmottagning eller en vanlig akutmottagning.
  • Våga ta kontakt, våga be om hjälp. Om du inte får den hjälp du behöver – sök vidare, försök igen! Du är värd att må bra och att få det stöd du behöver.

Vid akut ångest

  • Påminn dig själv om att ångesten inte är farlig.
  • Försök ha en tillåtande attityd till ångesten. Påminn dig själv om att ångesten alltid går över.
  • Fokusera på här och nu. Ta fem djupa lugna andetag med magen. Känn hur du slappnar av när du andas ut. Titta sedan på ett föremål och beskriv det så ingående som du bara kan. Blunda, lyssna, vad hör du? Fortsätt så att fokusera på din andning, det du ser och ljuden omkring dig.
  • Värme hjälper mot ångest, antingen det är en lång varm dusch, bastu, varma filtar, varm dryck, eller att vila på en värmedyna… En del tycker att en iskall dusch kan hjälpa vid akut ångest. Prova dig fram till vad som fungerar för dig.
  • Att röra på sig fysiskt ger utlopp för stresshormonerna som rusar i din kropp. Spring, promenera, gympa, styrketräna eller städa. Vad som helst som gör att du rör på kroppen.
  • Sätt igång med någon aktivitet som kräver koncentration. Vad kan du göra just nu som hjälper dig att skifta fokus från ångesten?
  • Ge dig själv tillåtelse att vara snäll mot dig själv just nu, att ta hand om dig själv. Minska på kraven och ta bort så många måsten som möjligt.
  • Vid orostankar fråga dig: Är mina tankar verkligen sanna? Finns det något annat sätt att se situationen? Vilket råd skulle jag ge en god vän i samma situation?

Lästips:

Konsten att rädda liv – om att förebygga självmord, av Ullakarin Nyberg (2013)

Handbok för livskämpar – till dig som inte vet om du orkar leva, av Filippa Gagnér Jenneteg, Susanne Tell och Jan Beskow (2018)